در دومين روز از بررسي صلاحيت وزراي پيشنهادي كابينه چهاردهم چه گذشت 

كفه مثبت ترازو به نفع وزراي پزشكيان 

۱۴۰۳/۰۵/۲۹ - ۰۱:۱۸:۵۷
کد خبر: ۳۱۹۱۱۱

نمايندگان مجلس از روز شنبه ۲۷ مرداد بررسي صلاحيت وزراي پيشنهادي كابينه چهاردهم را بررسي كردند. در روز شنبه صلاحيت عليرضا كاظمي وزير پيشنهادي آموزش و پرورش و ستار هاشمي وزير پيشنهادي ارتباطات و فناوري اطلاعات بررسي شد.

نمايندگان مجلس از روز شنبه ۲۷ مرداد بررسي صلاحيت وزراي پيشنهادي كابينه چهاردهم را بررسي كردند. در روز شنبه صلاحيت عليرضا كاظمي وزير پيشنهادي آموزش و پرورش و ستار هاشمي وزير پيشنهادي ارتباطات و فناوري اطلاعات بررسي شد. در جلسات علني نوبت صبح و بعدازظهر روز گذشته نيز صلاحيت حجت‌الاسلام خطيب وزير پيشنهادي اطلاعات، عبدالناصر همتي وزير پيشنهادي امور اقتصادي و دارايي، عباس عراقچي وزير پيشنهادي امور خارجه، محمدرضا ظفرقندي وزير پيشنهادي بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و احمد ميدري وزير پيشنهادي تعاون، كار و رفاه اجتماعي بررسي شد.

نمايندگان مجلس شوراي اسلامي كه صبح شنبه - ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ خط مشي و اصول كلي دولت چهاردهم را بررسي كرده بودند، در جلسه نوبت صبح يكشنبه-۲۸ مرداد ۱۴۰۳ به بررسي صلاحيت عبدالناصر همتي، وزير پيشنهادي امور اقتصادی و دارايي پرداختند. در ابتداي اين جلسه، فاطمه مقصودي نظر كميسيون اقتصادي درباره عبدالناصر همتي وزير پيشنهادي امور اقتصادي و دارايي را قرائت كرد و از موافقت اين كميسيون با برنامه‌هاي وزير پيشنهادي اقتصاد خبر داد. 

 

مخالفان وزير پيشنهادي اقتصاد چه گفتند؟

حسين صمصامي با بيان اينكه آزموده را آزمودن خطاست؛ اظهار كرد: مقام معظم رهبري معيارهايي براي انتخاب وزراي پيشنهادي بيان كردند كه كارآمدي از مهم‌ترين آنها است منتها بررسي عالمانه و دقيق عملكرد آقاي همتي در زمان تصدي رياست بانك مركزي از سال ۱۳۹۷ تا سال ۱۴۰۰ نشان مي‌دهد كه او نمره قابل قبولي نگرفته و ناكارآمدي‌اش باعث بحران‌هاي متعدد و جدي در جامعه شده است.

 

«همتي» اعتقادي به انضباط بخشي نظام مالي ندارد

محسن زنگنه گفت: آقاي همتي بانك مركزي را با نرخ رشد ۲۰ درصد نقدينگي تحويل گرفتند و با ۴۰ درصد نقدينگي تحويل دادند؛ يكي از دلايل اين اتفاق نيز بي‌انضباطي بانك‌ها بوده است. آقاي همتي اصولاً اعتقادي به انضباط بخشي نظام مالي ندارند؛ ايشان در سال ۹۹ بانك ملي را با ۷ هزار و ۴۴۵ ميليارد زيان انباشته تحويل مي‌گيرند و دو سال بعد همين بانك را با ۱۶ ميليارد و ۹۴۳ ميليارد زيان انباشته تحويل مي‌دهند.

فاطمه محمدبيگي در جلسه نوبت صبح يكشنبه مجلس در جريان بررسي برنامه و صلاحيت عبدالناصر همتي وزير پيشنهادي امور اقتصادي و دارايي در سخناني به عنوان مخالف عنوان كرد: از آقاي رييس‌جمهوري به دليل تشكيل كابينه وفاق ملي تشكر مي‌كنم اما درباره آقاي همتي معتقدم كه ايشان در سال ۹۵ يكي از اهداف‌شان را مبارزه با نجومي بگيران معرفي كردند اما وقتي در سمت خود نشستند، مديران نجومي بگير ابقا شدند و خبري از برخورد با مفسدين عملا نبود و اين نشان مي‌دهد كه ايشان در موضوع فساد ستيزي مشكل دارد و اين مي‌تواند خودش يك خطر براي وزارت اقتصاد باشد.

موافقان وزير پيشنهادي اقتصاد چه گفتند؟

سيد شمس‌الدين حسيني گفت: خروج از برجام براي ما تبعات داشت. متاسفانه در آن دوران ارتباط خود را با كشورهاي همسايه به صفر رسانديم و در نتيجه درآمد ارزي به‌شدت كاهش پيدا كرد اما آقاي همتي ذخيره ارزي كشور را حفظ كردند. سيد فريد موسوي با دفاع از عملكرد همتي در بانك مركزي گفت كه حضور همتي در وزارت اقتصاد زمينه تحول عميق در ساختار اقتصاد كشور را فراهم كرده و نويدبخش دوراني از رشد و توسعه و رفاه خواهد بود.

 

همت خود را براي رفع مشكلات اقتصادي  به كار خواهم گرفت

در ادامه اين جلسه عبدالناصر همتي وزير پيشنهادي امور اقتصادي و دارايي در دفاع از برنامه‌هاي خود براي اين وزاتخانه، ضمن تاكيد بر اينكه همه همت خود را براي رفع مشكلات اقتصادي كشور با حكمراني درست، كمك نمايندگان و تعامل با مردم و خارج به كار خواهم گرفت، افزود: بايستي با تمام قوا براي حل مشكلات معيشتي و اقتصادي قدم برداشت. اصلاح رويه‌هاي حكمراني اقتصادي و ارايه روش نو را در اقتصاد عرضه كرده‌ام. رشد اقتصادي بالا، بيكاري پايين و توزيع مناسب درآمدها براي كاهش فقر را دنبال خواهم كرد.

 

مخالفان وزير پيشنهادي امور خارجه چه گفتند؟

در ادامه جلسه صبح به بررسي صلاحيت عباس عراقچي، وزير پيشنهادي امور خارجه پرداختند. درابتداي اين جلسه، ابراهيم رضايي پس از قرائت گزارش كميسيون امنيت ملي و سياست خارجه عنوان كرد كه اين كميسيون موافق حضور سيد عباس عراقچي به عنوان وزير امور خارجه است.

 

عراقچي ديپلمات واقع بيني نيست

اميرحسين ثابتي با بيان اينكه «عراقچي ديپلمات واقع‌بيني نيست»، اظهار كرد: «امضاي كري تضمين است» را چه كسي گفت؟ اينكه ترامپ نمي‌تواند از برجام خارج شود چرا كه ما طوري توافق كرديم كه آنها نمي‌توانند از برجام خارج شوند را چه كسي گفت؟ كسي كه امروز مي‌خواهد از ما در مجلس راي اعتماد بگيرد. ميثم ظهوريان با طرح اين پرسش كه آيا آقاي عراقچي همچنان مي‌خواهند كه بخشي از نظام پيوند زدن زندگي مردم به اراده بيگانگان باشند يا رويكردشان تغيير كرده است؟ و افزود: ايشان اشاره كردند كه من ظريف نيستم. به نظرم اتفاق خوبي است اما خوب است كه اين تفاوت صريحا مشخص شود كه كجاها اختلاف دارند؛ چرا كه در دوره سال ۹۲ تا ۱۴۰۰ ايشان تصوير مكمل آقاي ظريف بودند. 

 

موافقان وزير پيشنهادي امور خارجه چه گفتند؟

حجت‌الاسلام احد آزادي‌خواه با تاكيد بر اينكه آقاي عراقچي برنامه خوبي براي ۱۵ كشور همسايه و همسو دارد، افزود: تقويت تعامل با چين و روسيه از ديگر برنامه‌هاي ايشان است. حمايت با تمام توان از محور مقاومت در برنامه‌هاي آقاي عراقچي خواهد بود. مقابله جدي با سياست‌هاي خصمانه رژيم صهيونسيتي نيز از اين برنامه‌ها خواهد بود. مديريت تخاصم را از آقاي عراقچي شنيديم و اميدواريم تبديل به جرياني به نفع جمهوري اسلامي شود. قولي كه آقاي عراقچي دادند حمايت از قانون اقدام راهبردي بوده است كه رهبر انقلاب فرمودند مردم را از سردرگمي نجات داد. همچنين هادي قوامي گفت كه راي بالاي مجلس به وزير پيشنهادي امور خارجه اين پيام را به دنيا مي‌دهد كه مجلس كمك حال دولت بوده و زمينه‌هاي لازم براي مانع‌زدايي و دستيابي به سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي را فراهم مي‌كند.

 

«عراقچي» حافظ منافع نظام است

منوچهر متكي با بيان اينكه آقاي عراقچي تمام مسائل ديپلماسي ما و سياست خارجي ما را مي‌داند و اشراف دارد، افزود: من مذاكراتي از آقاي عراقچي را خواندم. نه در بحث برجام فقط در روابط دو جانبه و برخي از كشورها كه قاطعيت او در دفاع از منافع جمهوري اسلامي برخورد او و پاسخ او به نگاه مغرورانه برخي از خارجي‌ها براي من هميشه موجب افتخار بود. من در ملاقاتي كه با كانادايي‌ها در مالزي با حضور ايشان داشتم و ملاقاتي كه خود ايشان با برخي از مقامات كشورهاي ديگر داشت نشان داد كه او حافظ ارزش‌هاي اين نظام است.در ادامه اين جلسه عباس عراقچي وزير پيشنهادي وزارت امور خارجه سياست خارجي ضمن دفاع از برنامه‌هاي خود براي اين وزارتخانه، برخي «بايدها» در روابط خارجي را برشمرد و گفت: اگر مي‌خواهيم در برابر تهديدات بايستيم و كانون‌هاي خطرآفرين را خنثي كنيم و از فرصت‌ها بهره ببريم؛ اگر مي‌خواهيم مرزها، هويت، استقلال و آزادي ايران عزيز در امنيت باشند؛ اگر مي‌خواهيم هزينه تقابل با ايران را افزايش دهيم؛ اگر مي‌خواهيم قدرت‌هاي بزرگ با ما با احترام و از موضع برابر گفت‌وگو كنند؛ اگر مي‌خواهيم اقتدار بين‌المللي خود را افزايش دهيم و اگر مي‌خواهيم قدرت‌هاي بزرگ با ما با احترام و از موضع برابر گفت‌وگو كنند و اگر مي‌خواهيم اقتدار بين‌المللي خود را افزايش دهيم و اگر مي‌خواهيم با تعامل با ديگر كشورها قدرتمند عمل كنيم، بايد عزتمندانه، حكيمانه و مصلحت انديشانه با جهان تعامل كنيم و بايد آگاهانه به استقبال از تغييرات در نظام بين الملل برويم و از تمامي فرصت‌ها استفاده كنيم؛ بايد همگان از دوقطبي‌هاي كاذب و هزينه ساز در سياست خارجي فاصله بگيريم و دغدغه اصلي ما تنها سربلندي ايران و اسلام باشد. وي خطاب به نمايندگان گفت: اگر به عنوان وزير امور خارجه به اينجانب اعتماد كرديد، من، سيد عباس عراقچي، سرباز ولايت، وزير دولت، پاسخگوي مجلس و حافظ منافع ملت و نماينده شايسته آنان در خارج از كشور خواهم بود.

 

مخالفان وزير پيشنهادي بهداشت چه گفتند؟

در ادامه بررسي برنامه‌هاي ظفرقندي، سلمان اسحاقي از موافقت كميسيون بهداشت و درمان با برنامه‌هاي محمدرضا ظفرقندي خبر داد. اما روح‌الله عباسپور به عنوان نماينده مخالف ظفرقندي گفت: آقاي ظفرقندي به جاي استفاده از ابزار جراحي براي درمان مردم قلم به دست در جهت تضعيف نظام و حمايت از اغتشاشات و جريان‌هاي ساخته و پرداخته درون و بيرون بوده و بيانيه‌هايي را امضاء كرده است. او در جايگاه دبيركل جامعه اسلامي پزشكيان درباره اتفاقات سال ۱۴۰۱ بيانيه صادر مي‌كند و آن را به عنوان جنبش پاك در جهت عدالت‌خواهي تعريف مي‌كند. اين يك اقدام ضد ارزشي آن هم در شرايطي است كه دشمن تمام ظرفيت‌ها و قابليت‌هايش را به كار گرفت. مالك شريعتي با بيان اينكه آقاي ظفرقندي سابقه تند سياسي دارد كه مطالبش در فضاي مجازي موجود است، افزود: ايشان در ماجراي اغتشاشات توييتي منتشر كرد كه آمبولانس‌ها تحت اختيار نيروهاي انتظامي و نظامي است و بعد از آن چندين آمبولانس آتش زده شده و خسارات وارد شد و همه هم به خاطر اين صحبت بود؛ آقاي ظفرقندي شما رييس بيمارستان خوبي هستيد اما وزير بهداشت خوبي نيستيد. محمد پاكمهر باطرح اين پرسش كه «چه شده كه آقاي رييس‌جمهور آقاي سياسي‌ترين عنصر كابينه خود را براي غير سياسي‌ترين وزارتخانه معرفي كرده است؟» افزود: آيا اهرم فشار سياسي صحنه گردان اين حضور بوده بوده است؟ آقاي دكتر ظفرقندي عزيز را من خوب مي‌شناسم و داراي سوابق و عملكرد فراواني است اما ناگفته نماند كه در هر كجا كه مسووليت داشته چه در دانشگاه تهران و چه در سازمان جامعه انجمن پزشكان اسلامي وزن عملكرد سياسي ايشان از وضع عملكرد حوزه سلامت بالاتر بوده طوري كه سازمان نظام پزشكي در يك مقطعي انگار يك سازمان كاملاً سياسي و به سازمان مخالف نظام تبديل شده بود.

 

موافقان وزير پيشنهادي بهداشت چه گفتند؟

احمد بيگدلي خدابنده گفت: امروز آمدم تا شهادت دهم همسنگر پدر شهيدم كاملا به مباني نظام و اسلام معتقد است. من شهادت مي‌دهم آقاي ظفرقندي از بن دندان به اين نظام اعتقاد دارد. به خون شهيدم قسم شهادت مي‌دهم آقاي دكتر ظفرقندي به اين نظام التزام عملي دارد. به ولايت فقيه مطلق التزام عملي دارد. ايشان مردم را دعوت مي‌كرد براي مشاركت حداكثري و همگاني در پاي صندوق‌هاي راي. در انتخابات رياست‌جمهوري اگر التزام نداشت اپوزيسيون مي‌شد. رمضانعلي سنگدويني خطاب به نمايندگان گفت: همكاران عزيز بستر و حوزه سلامت را نبايد سياسي كنيم. مردم گرفتار هستند، مشكل دارند و بايد مراقب باشيم. ظفرقندي اين فرصت را از طرف پزشكيان غنيمت شمرده و آمده است براي نوكري. جامعه پزشكي نيز او را تاييد كرده است. بابك رضازاده اظهار كرد: آقاي پزشكيان افرادي را به مجلس شوراي اسلامي معرفي كرده كه همچون خودش عدالت‌محور است؛ وقتي از وفاق ملي صحبت مي‌كنيم بدان معناست كه از آن حمايت كنيم نه اينكه تنها وقتي به نفع‌مان باشد به حمايت بپردازيم. ۷ وزير قبلي بهداشت و درمان از آقاي ظفرقندي حمايت كردند كه اين نشان مي‌دهد ايشان فردي شايسته، علمي و داراي ويژگي‌هاي مديريتي است.

 

تلاش مي‌كنم تا مردم به جز رنج بيماري رنج ديگري را تحمل نكنند

در ادامه اين جلسه، محمدرضا ظفرقندي وزير پيشنهادي بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در دفاع از برنامه‌هاي خود براي اين وزارتخانه گفت: امروز آماده‌ام تا با تمام توان و ظرفيت و تجربه و همراهي و حمايت گسترده جامعه سلامت كشور تلاش كنم تا مردم به جز رنج بيماري رنج ديگري را تحمل نكنند.